Tuntikuvaukset

Tuntikuvaukset ovat järjestyksessä helpoimmista tunneista haastavimpiin. Otsikon väristä näet vaikeustason seuraavasti:

Vihreä – Helppo
Sininen – Keskitaso
Punainen – Haastava
Musta – Lasten tunti / muu


Lisätiedot

Katso tuntien ajankohdat viikko-ohjelmasta.
Katso tärkeät tiedot turvallisuudesta ennen kuin tulet tunnille!
Mitä osallistuminen maksaa? Katso hinnoittelumme täältä.


Venytysjumppa – voimistelua myös vasta-alkajille

Lämmittely n. 10 min, lihastasapainoa parantavaa harjoittua 15-20 min ja venyttelyä 20-25 minuuttia. Ei sisällä  hankalia askelsarjoja. Rasittavuusaste kohtalainen.

Venytysjumppa sopii sinulle, jos

  • haluat aloittaa voimistelun turvallisesti uudelleen pitkän tauon jälkeen
  • koet tarvitsevasi parempaa kehonhallintaa ja venyvyyttä
  • haluat nauttia hyvästä, vaihtelevasti valitusta musiikista

Seasonal Yoga

Seasonal Yogassa yhdistyy Hatha Jooga ja kiinalaisen terveystiedon vuodenaika- ja meridiaani-ajatteluun pohjaava Chi Kung. Helppoja Chi Kung – liikkeitä käytetään lämmittelyssä ja varsinainen harjoittelu koostuu hathajoogan asanoista, joita tehdään jatkuvina sarjoina. Asanoille on aina olemassa vaihtoehtoisia suoritustapoja ja jokainen voi harjoitella tunnilla oman kehonsa ehdoilla. Tunnin lopussa voi olla erillinen hengitysharjoitus ja tunti päättyy aina hiljentymiseen. Koska  tunti on varhain aamulla, harjoittelu on tällöin lempeää, mutta silti se on oiva tapa herättää keho uuteen päivään.

Varusteeksi tunnille mukaan villasukat ja esim. fleece-huopa, varsinkin, jos olet helposti viluinen. Myös oma joogamatto on hyvä olla mukana, mutta salilla olevat alustat on myös käytettävissä.

Seasonal Yoga sopii sinulle, jos

  • jooga kiinnostaa sinua, mutta et ole ennen päässyt kokeilemaan joogaa lainkaan
  • haluat parantaa kehontuntemustasi
  • haluat edistää terveyttäsi mm. parantamalla hengitystäsi ja saamalla samalla  aikaan edullisia muutoksia toiminnalliseen ryhtiisi

Itämainen vatsatanssi

Itämaiden naiset tanssivat keskenään vapaa-aikanaan. Musiikin rytmejä taputettiin ja jokainen kävi pienellä matolla vuorollaan. Tämä lisäsi yhteisöllisyyttä. Haaremivaikutteita tanssi sai vasta Hollywoodin keksiessä sen.

Tunnin alussa lämmittelemme ja kohennamme ryhtiä. Tanssiliikkeet ovat useimmiten lähtöisin korsettialueelta. Tavoitteena on omaan kehoon tutustuminen ja kehon hahmottaminen, lihaskorsetin löytäminen ja hallinta. Lantionpohjan lihasten käyttö on keskeistä koko tanssiasennon ajan ja samalla tavoitteena on tämän hallinnan siirtyminen arkikäyttöön. Musiikki on useimmiten egyptiläislähtöistä. Tunnin loppuun kuuluu venyttely kehoa kiittäen ja rauhoittaen.

Sopii sinulle:

  • jos sinulla on nivelvaivoja, tunnilla ei ole hyppyjä
  • jos sinulla on alavatsaongelmia
  • jos kärsit selkäongelmista: harjoittelu tapahtuu pystyasennossa ilman lisäkuormaa
  • jos kaipaat lisää liikkuvuutta tai haluat oppia hallitsemaan yliliikkuvuutta

Tanssit aina oman kehosi kanssa/avulla ja vähitellen myös naiseutesi vahvistuu ja samaalla myös yhteisöllisyys.

Tunnit pyritään sopeuttamaan kurssilaisten tasoon sopiviksi. Perusasiat kertautuvat joka tunti, joten uskaltaudu tulla mukaan mukavaan.


Kuntosalicircuit – lihaskuntoharjoittelua naisille

Ohjelma on suunniteltu siten, että jokainen harjoittelija voi säätää painot/vastukset henkilökohtaisesti sekä tarpeen mukaan soveltaa harjoitteita itselle parhaiten sopivaksi. Koska toistosarjat ovat melko pitkiä, ei tunnilla kehitetä suurilla painoilla lihasten maksimivoimaa, vaan harjoittelu on enemmän lihaskestävyyttä kehittävää. Tunnin alussa on n. 5 min alkulämmittely, harjoitteluosuus on n. 60 min ja tunnin lopussa on 5-10 min venyttelyt.

Circuit sopii sinulle, mikäli

  • kuntosaliharjoittelu yksin tuntuu tylsältä
  • haluat liikkua porukassa mutta säädellä itse rasitustasoasi
  • tarvitset opastusta kuntosalilaitteiden käytössä ja liikkeiden oikeassa suoritustavassa
  • haluat kehittää lihaskuntoasi tehokkaasti ja monipuolisesti

Lavis-lavatanssijumppa® – rytmiä, iloa, hyvää oloa

Lavis-lavatanssijumppa® on helppo, hauska ja hikinen liikuntamuoto, jossa liikutaan lavatanssien mm. humppa, fusku, cha-cha-askeleita käyttäen ja jumppaliikeitä yhdistäen tehokkaalla intervallityyppisellä tavalla ilman paria lavatanssimusiikin tahdittamana. Syyskaudella tuntimme ovat 100 minuutin mittaisia Suomi 100-henkeen. Voit tulla mukaan vaikka kesken tunnin, sillä tanssilaji/koreografia vaihtuu aina kahden kappaleen jälkeen kuten lavatansseissa. Tunti sopii mainiosti myös miehille kuten kaikki muutkin tuntimme. Lue Laviksesta lisää sivuilta: www.lavis.fi.

Lavis-lavatanssijumppa sopii sinulle, jos

  • haluat parantaa kehonhallintaasi
  • nautit musiikin ja liikkeen yhdistämisestä
  • liikunnan ilo ja reipas, energinen meininki on sinun juttusi
  • haluat  palata aikaisempiin lavatanssikokemuksiisi
  • pidät lavatanssimusiikista

Kahvakuula – tehokasta toiminnallista harjoittelua naisille ja miehille

Kahvakuulatunnilla teet kokonaisvaltaista voimaharjoittelua. Harjoittelu tapahtuu pääasiassa pystyasennossa, jolloin keskivartalon hallintaa tarvitaan tässä dynaamisessa voimaharjoittelussa koko tunnin ajan. Opittuasi oikeat otteet ja tehokkaat perusliikkeet, voit erinomaisesti harjoitella myös kotona.  Jos sinulla on kotona kahvakuula, ota se mukaan. Naisille sopiva aloituspaino on 4-12 kg, miehille 12-16 kg. Tunnilla käytetään myös muita lisäpainoja kahvakuulan ohella ja tunnit ovat luonteeltaan toiminnallista harjoittelua.

Kahvakuulatunti sopii sinulle, jos

  • haluat tehokasta harjoittelua, mutta sinulla ei ole käytettävissäsi paljoa aikaa
  • haluat vaihtelua voimaharjoitteluusi
  • haluat vinkkejä kotiharjoitteluun

Tehotreeni – voimaa ja kestävyytta arjen haasteisiin

Tehotreeni on kohtuullisen raskas tunti, joka kehittää kuntoa ja vahvistaa kehoa monipuolisesti. Tunnilla käytetään vaihtelevasti erilaisia välineitä harjoitusvaikutuksen parantamiseksi. Tunti ei ole koreografinen, joten kokemattomakin jumpaaja pääsee helposti mukaan.

Tunti sopii sinulle, jos

  • haluat, että syke nousee tunnilla kunnolla
  • et halua miettiä askelluksien sujumista
  • jumppakokemuksistasi on kulunut jonkin aikaa

Core (vatsa-pakara) – haastava tunti naisille ja miehille

Core-tunti on haastava, keskivartalon lihaksiston harjoitteluun keskittyvä tunti, joka tuo voimaa, nopeutta, kestävyyttä, tasapainoa ja liikkuvuutta. Tunnilla treenataan vatsa, selkä, reidet ja peppu ja osin myös kädet. Tunnin alussa on lihaksia ja niveliä herättävä lämmittely. Harjoittelu tapahtuu sekä pystyasennossa että lattialla sekä kehon omaa painoa että lisäpainoja (levypainot, kuminauhat, padsit, fitness-bagit yms.) käyttäen. Lopussa palauttava venyttely. Musiikilla tuetaan liikkeitä ja luodaan iloa ja energisyyttä. Varusteeksi tarvitset sisäkengät, jumppa-alusta, pyyhkeen ja vesipullon.

Core sopii sinulle, mikäli

  • haluat parantaa kestävyyden ohella myös lihaskuntoa, erityisesti keskivartaloan hallitaa ja voimaa
  • haluat  haastaa itseäsi inspiroivalla tavalla
  • kaipaat reipasta liikuntaa seuraavaa hyvänolontunnetta

Suomi Gymnaestrada 

Tunnilla harjoitellaan kesäkuussa 2018 Turussa järjestettävässä Suomi Gymnaestradassa esitettäviä kenttäohjelmia, joista tarkempaa tietoa saadaan syyskuun puolivälin paikkeilla. Näistä ohjelmista jotkut esitetään vuonna 2019 Itävllan Dornbirnissä järjestettävässä World Gymnaestrada-taphtumassa.


Voimistelukoulu

Voimistelukoulu on 6-9 -vuotiaille tytöille ja pojille suunnattu jumpparyhmä.

Voimistelukoulu sopii sinulle, jos

  • haluat liikkua monipuolisesti
  • tykkäät leikkiä ja ehkä tanssiakin
  • haluat saada uusia ystäviä ja hauskaa tekemistä

Liikuntamaa – liikettä, riemua ja yhdessä oloa

Liikuntamaan tarkoitus on luoda perheille mahdollisuus yhteiseen liikumiseen lasten ehdoin. Liikuntamaa koostuu erilaisista temppuradoista ja pisteistä, joissa omalla tunteella ja taitotasolla voi liikkua omalla tavallaan.

Lapsi voi osallistua liikkumiseen vanhempien, mummin tai vaikka kummin kanssa. Liikkuntaa ei erityisesti ohjata, vaan liikkumiselle annetaan tilaa oman aikuisen ohjauksessa.


 

Mainokset

One Comment Lisää omasi

  1. arjapylkko sanoo:

    Hei!
    Huomasin juuri, etten ollutkaan vielä poistanut Pumppia sivuilta. Tämän nimenmuutoksen takia on vähän ylimääräistä hässäkkää. Valkoinen lintu Riikka Virkajärvi-Johnsonin tanssillisen voimistelun koreografia, jonka Saksan voimisteluliitto tilasi vuoden 2015 Helsingissä järjestetyn Gymnaestrada-näytöksen perusteella Deutsches Turnfest-tapahtumaan Berliiniin.Tämä on ensi kesäkuun alussa. Ohjelma esitetään kenttäohjelmien Gaala-näytöksessä Berliinin Olympiastadionilla.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s